“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”
Betere kredietwaardigheid? Als u uw debiteurenbeheer in uw onderneming goed op orde heeft, maakt u een betrouwbare indruk op de bank. In het geval dat u een krediet nodig heeft, kijkt de bank ook naar uw zekerheden, waaronder uw debiteuren. Let op. Een hoge debiteurenstand waarvan de vervaldatums overschreden zijn, kan betekenen dat u uw zaakjes niet op orde heeft.
Goed debiteurenbeheer begint bij het tijdig versturen van facturen. Hoe eerder u die verstuurt, hoe eerder u betaald krijgt. Althans dat hoopt u. Als u een betalingstermijn van 30 dagen hanteert, gaat u niet pas na 60 dagen kijken of het bedrag betaald is. Dus controle hierop is een must.
Einde boekjaar. Met name tegen het einde van het jaar is het opletten geblazen. De dure maand heeft zijn intrede gedaan en ook bedrijven zitten krap in de centjes vanwege eindejaarsuitkeringen, kerstgratificaties, e.d. Tijd om de debiteurenlijst eens door te nemen.
Betalingstermijn vervallen? Is de betalingstermijn verstreken? Neem dan telefonisch contact op met uw klant. U krijgt dan meteen te horen waarom de factuur nog niet betaald is. Als men heeft toegezegd dat het geld onderweg is en het staat na één week nog niet op uw rekening, dan kunt u verdere maatregelen nemen. Tip. Door ‘last minute’ nog een betalingskorting aan te bieden, stimuleert u late betalers om eerder te betalen. Tip. Wij adviseren u om wanbetalers altijd een aanmaning te sturen. Goede redenen daarvoor zijn:
Vermoeden bestaat. Als het vermoeden bestaat dat uw klant niet of slechts gedeeltelijk kan of wil betalen, dan mag u die vordering afwaarderen.
Afwaarderen wanneer interessant? Dit kan interessant zijn wanneer uw onderneming een hoge winst heeft behaald in het desbetreffende boekjaar en u in de volgende jaren denkt een veel lagere winst te behalen of zelfs een verlies.
Dubieuze debiteuren. Door een voorziening te treffen voor dubieuze debiteuren verplaatst u als het ware het tijdstip waarop u het verlies neemt. Let op. De hoogte van de voorziening moet berusten op ervaringscijfers met betrekking tot de oninbaarheid van vorderingen. U moet dit kunnen onderbouwen!
Is de betalingstermijn verstreken? Neem dan telefonisch contact op met uw klant. Een hoge debiteurenstand aan het einde van het jaar moet u zien te vermijden. Door ‘last minute’ nog een betalingskorting aan te bieden, stimuleert u late betalers om eerder te betalen. Stuur wanbetalers nog een aanmaning. bron:indicator