Elektrische auto’s worden wat minder populair. Omdat de beoogde milieudoelstellingen niet gehaald dreigen te worden, is aangekondigd dat de voorgenomen korting op de motorrijtuigen- of wegenbelasting langzamer wordt afgebouwd. Wat betekent dit?
Korting mrb
Voor volledig elektrische auto’s hoeft er in 2024 nog geen wegenbelasting te worden betaald. Oorspronkelijk zou per 2025 een korting worden ingevoerd van 75%, zodat 25% van het normale bedrag aan wegenbelasting betaald zou moeten worden. Vanaf 2026 zou de korting vervallen en zou ook voor elektrische auto’s het normale tarief aan wegenbelasting gaan gelden. Voor plug-inhybrideauto’s, ook wel stekkerauto’s genoemd, geldt nu nog een korting op de wegenbelasting van 50%. Deze zou volgend jaar worden verlaagd naar 25% en per 2026 worden afgeschaft. Ook deze plannen zijn aangepast.
Wijzigingsvoorstellen. In de Voorjaarsnota is een aantal plannen gelanceerd om de korting op de wegenbelasting voor elektrische personenauto’s en plug-inhybridepersonenauto’s aan te passen. Deze pakken voordelig uit voor bezitters van een volledig elektrische personenauto en nadelig voor bezitters van een plug-inhybridepersonenauto. Voor volledig elektrische personenauto’s wordt namelijk voorgesteld om de korting in 2025 nog te handhaven. Pas per 2026 zou de korting verminderd worden naar 40%. Per 2029 wordt de korting volgens de voorstellen verder verlaagd naar 35% en per 2030 naar 30%, terwijl de korting per 2031 helemaal verdwijnt. Voor bezitters van een plug-inhybridepersonenauto gaat de korting volgend jaar (2025) echter al helemaal verdwijnen. Daarnaast gaat voor deze auto’s per 2027 de bpm fors omhoog, naar aanleiding van een nieuwe Europese testmethode voor CO2 -uitstoot. De bpm betaalt u bij aanschaf van een nieuwe auto.
Elektrische bestelauto’s de klos. Helaas profiteren ook elektrische bestelauto’s niet van de maatregel. Voor elektrische auto’s en hybridebestelauto’s wordt de korting op de mrb per 2026 namelijk afgeschaft. In 2025 profiteert u nog wel van de vrijstelling van mrb. Afhankelijk van het gewicht van de bestelauto gaat dit u al snel zo’n € 800 tot € 1.000 extra aan mrb kosten.
Wat kunt u hiermee?
Of u al dan niet een volledig elektrische personenauto gaat rijden, dan wel een hybride of plug-inhybride, hangt uiteraard niet alleen af van de te betalen wegenbelasting. Wel is dit iets om terdege rekening mee te houden. De korting in de wegenbelasting hangt namelijk samen met het extra gewicht van elektrische auto’s en plug-inhybrideauto’s vanwege het zware accupakket waarmee deze auto’s worden aangedreven.
Betekenis? Het op den duur afschaffen van de korting betekent dus dat deze personenauto’s duurder worden in de wegenbelasting ten opzichte van een vergelijkbare auto die niet elektrisch rijdt. Naast de wegenbelasting is al eerder beslist dat ook de bijtelling voor elektrische auto’s van de zaak de komende jaren verder gaat stijgen. Tip. Overweegt u dus om een elektrische of plug-inhybridepersonenauto te gaan rijden, deze in te ruilen voor een andere, al dan niet elektrische of plug-inhybride of een dergelijke auto van de zaak naar privé te halen, neem de hiervoor genoemde wijzigingsvoorstellen dan mee in uw kostenplaatje. Overigens moeten alle voorstellen nog door het parlement worden goedgekeurd.