“…Doet u waar u goed in bent en laat de rest aan ons over…”
Er kunnen diverse redenen zijn waarom een afnemer of klant zijn factuur niet of niet geheel betaalt.
Oninbare vordering. Allereerst is het mogelijk dat uw afnemer of uw klant simpelweg niet over de middelen beschikt om de factuur te voldoen. De oninbaarheid van de vordering is dan gelegen in de betalingsonmacht van de debiteur.
Afzonderlijk verzoek. Fiscaal betekent dit dat u de eerder genomen omzet als verlies in aanmerking mag nemen. Daarnaast kan de btw die u terzake van deze factuur heeft afgedragen, worden teruggevraagd. Dit moet via een afzonderlijk verzoek gebeuren binnen één maand na afloop van het aangiftetijdvak waarin de vordering oninbaar werd.
Interne creditfactuur. Het opmaken van een creditfactuur voor uitsluitend intern gebruik is in principe dus geen probleem. Daarmee verwerkt u het verlies op de vordering in uw administratie en boekt u de terug te vragen btw. De interne creditfactuur ‘loopt niet via de omzet’. Let op. Neem bij het gebruik van een interne creditfactuur geen negatieve omzet mee in de btw-aangifte, maar doe dat teruggaveverzoek dus via een apart verzoek.
Ontevreden klant. Daarnaast is het ook mogelijk dat een afnemer niet wil betalen, bijvoorbeeld omdat hij ontevreden is over het geleverde product. Uiteraard zult u dan proberen de zaak op te lossen en alsnog uw vordering te innen. Maar stel dat dit niet lukt?
Aantonen. Soms zit er niets anders op dan uw verlies te nemen. Ook in dit geval moet de btw worden teruggevraagd via een afzonderlijk verzoek. U zult hierin moeten aantonen dat u heeft geprobeerd uw vordering te innen maar dat dit niet is gelukt. Een creditfactuur is wederom enkel voor intern gebruik.
Maar stel nu dat u er met uw afnemer uiteindelijk wel uitkomt. U besluit 25% korting te geven op de oorspronkelijke factuur. Dat betekent voor nu wat minder winst, maar wel het behoud van uw klant.
Via reguliere btw-aangifte. In dat geval maakt u een ‘échte’ creditfactuur. U reikt deze uit aan uw afnemer waarna de btw over de verleende korting via de reguliere btw-aangifte wordt verwerkt. Een afzonderlijk verzoek is in een dergelijke situatie niet vereist.
De mogelijkheden via een tabel:
Oninbaarheid vanwege betalingsonmacht | Oninbaarheid vanwege onenigheid (zonder oplossing) | Oninbaarheid vanwege onenigheid (met oplossing) | |
Credit-factuur | Alleen voor intern gebruik | Alleen voor intern gebruik | Voor intern en extern gebruik |
Btw terug-vragen | Via afzonderlijk verzoek | Via afzonderlijk verzoek | Via reguliere btw-aangifte |
Vordering | Afwaarderen ten laste van de winst | Afwaarderen ten laste van de winst | Deels geïnd, deels verrekend met creditfactuur |